Maak van je team een eenheid
In een mix van theorie en praktijk beschrijven beide auteurs, een marinier en een psycholoog, de weg die een groep ondergaat om een team te worden en van daaruit te groeien tot een ‘eenheid’.
Als manager besef je je niet altijd dat je in een vicieuze cirkel zit die jijzelf onbewust in stand houdt. In zes hoofdstukken beschrijft Ardon de voor hem zes relevante principes om de dergelijke vicieuze cirkels te doorbreken.
Hoe managers onbewust verandering blokkeren
Dit boek gaat voornamelijk over het effectief omgaan met en sturing geven aan veranderingsprocessen: Hoe verander je een organisatie en zorg je ervoor dat het veranderingsproces niet vastloopt? Als manager besef je je niet altijd dat je in een vicieuze cirkel zit die jijzelf onbewust in stand houdt. Zonder die cirkel te doorbreken kom je niet verder in het veranderingsproces en zul je dus ook niet je gewenste doel realiseren. In zes hoofdstukken beschrijft Ardon de voor hem zes relevante principes om de dergelijke vicieuze cirkels te doorbreken. Het boek is gebaseerd op het proefschrift “Moving Moments” van de schrijver. Zijn voornaamste doel is managers, leidinggevenden, te laten zien gerelateerd aan menselijk gedrag, waarom zij vastlopen bij het veranderen van hun organisatie.
In ieder hoofdstuk begint hij met situaties uit de praktijk, laat vervolgens zien wat er feitelijk gebeurt en doet suggesties hoe hier verandering in aan te brengen. Vervolgens geeft hij een aantal doe-het-zelf oefeningen om aan de slag te gaan met de verworven inzichten en tot slot sluit hij af met de kern van het hoofdstuk.
De zes principes van Ardon om de cirkel te doorbreken zijn:
Het boek leest niet heel makkelijk door de vele opsommingen en kaders. Het geeft wel heel goed aan waar de problemen zitten bij het in stand houden van vicieuze cirkels, maar of dit werkbare oplossingen biedt voor weerbarstige managers blijft een vraag, ondanks de tips voor het doorbreken ervan. Duidelijk wordt dat veranderingen in een organisatie niet te realiseren zijn zonder een manager die zich zeer bewust is van het effect van zijn of haar gedrag op het gewenste proces en meer nog op de uitkomst ervan.
Als leidinggevende is het essentieel dat je mensen achter je en mee krijgt bij veranderingsprocessen. Dit vergt veel van jouw sturende en sociale leiderschapseigenschappen van het LiDRS model. Onder andere zijn de bouwstenen inspirerend, overtuigingskracht, tact en communicatieve vaardigheden hierbij van groot belang. Het boek raakt hier maar ten dele aan, al geeft het in essentie heel goed weer dat zelfkennis en reflectie als mentale eigenschap onmisbaar zijn.
En aantal van onze uitgelichte kennisbank items.