Good to Great
In Good to Great wordt een uiteenzetting gegeven wat het verschil is tussen bedrijven die het goed doen en bedrijven die het fantastisch doen.
Daniel Goleman beschrijft in zijn wereldberoemde boek hoe belangrijk sociale en emotionele intelligentie is.
Daniel Goleman beschrijft in zijn wereldberoemde boek hoe belangrijk sociale en emotionele intelligentie is. Voor ons een geweldige aanvulling op het beroemde HBR-artikel over emotionele intelligentie.
Natuurlijk weten de lezers van deze boekrecensie allang dat Emotionele intelligentie belangrijk is voor een leider. Maar dat IQ voor 20% bijdraagt aan een succesvol leven en EQ voor 80%, dat zijn toch wel significante verschillen. En vanzelfsprekend kunnen we de vraag stellen wanneer ben je succesvol? Maar je kunt er niet onderuit dat dit verschil de moeite waard is om verder te onderzoeken. En daarom doken wij in de wereld van Emotionele Intelligentie.
IQ en EQ zijn 2 uitersten in een spectrum. Je kunt ontzettend intelligent zijn, maar emotioneel de plank volledig misslaan. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Het mooie van dit boek is dat veel beweringen worden onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken. Het boek Emotionele Intellingentie – Emoties als sleutel tot succes zet de lezer tot nadenken. Het boek is opgedeeld in 5 delen.
Deel 1 gaat over het emotionele brein. Een vrij technisch hoofdstuk met veel verwijzingen naar de werking van ons brein. Maar daarom niet minder interessant.
In deel 2 gaat het over de aard van emotionele intelligentie. Met interessante en veelal bekende voorbeelden zoals de marshmellow test, kijken we naar emoties en het onderdrukken van impulsen.
Deel 3 gaat over het toepassen van emotionele intelligentie. Hier wordt ingegaan op de effecten van het beheersen van emoties in bijvoorbeeld relaties. Maar ook de effecten van emoties in bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Hoe is het toch mogelijk dat kanker patiënten die over hun ervaringen en emoties kunnen praten met lotgenoten, volgens onderzoeken significant langer leven dan zij die dit niet hebben gedaan. Ik ga hiermee kort door de bocht, maar daarom is dit boek ook het lezen waard.
Deel 4 (buitenkansen) en deel 5 (emotionele ontwikkeling) richt zich op het gezin en de ontwikkeling van emotionele intelligentie bij voornamelijk kinderen. Het nadeel van het laatste deel is de sterke focus op de Amerikaanse markt. Maar deze kanttekening plaatsen we vaker bij vertaalde boeken en is ook logisch dat we daar niet onderuit komen.
Als we de koppeling maken met het boek en het HBR-artikel dat kunnen we stellen dat er 5 kernelementen zijn van emotionele intelligentie.
Allereerst (her)ken je eigen emoties (Self Awareness). Het begrijpen van onze eigen emoties is van cruciaal belang. Daarom wordt er in het boek ook lang bij stil gestaan wat het effect is als kinderen dit goed begrijpen en vooral ook welke programma’s er in Amerika op scholen zijn ontwikkeld om kinderen dit al op jonge leeftijd aan te leren. Als je je eigen gevoelens goed kunt begrijpen, sta je steviger in het leven en maak je betere beslissingen.
Vervolgens het beheersen van emoties (Self Control/management). Naast het herkennen van je emoties, wil je ze ook kunnen beheersen. Onder iedere situatie. Het beheersen van emoties zorgt ervoor dat je kunt herstellen als het even niet mee zit maar je kunt jezelf ook controleren bij grote opwinding.
Het kunnen motiveren van jezelf is het volgende kernelement (Self motivation). Uiteindelijk wil je jouw emoties inzetten om effectief te worden. Mensen die dit goed kunnen, blijken productiever en effectiever te zijn in hun dagelijkse leven.
Het kunnen herkennen van andermans emoties (Empathy/social awareness). Dit is een belangrijke vaardigheid om te begrijpen wat de behoefte is van anderen. Mensen die deze kerneigenschap goed beheersen, presteren beter in onderwerpen zoals doceren, verkopen en leidinggeven.
En tot slot moet je sociaalvaardig kunnen zijn met anderen (networking/handling relationships/social skills). Uiteraard heeft ook dit te maken met het sturen van de emoties van anderen. Maar juist dit is een vaardigheid die mensen prettig in de omgang maakt.
De boodschap van het boek is dat we uiteindelijk leren om onze emoties te gebruiken en te beheersen. Emoties zijn daarmee niet slecht of onnodig. Sterker nog, emoties kunnen ook de reden voor succes zijn. Maar zorg er wel voor dat het een keuze is om je emoties in te zetten.
Emotionele intelligentie is wederom een boek dat iedere leidinggevende gelezen moet hebben. Niet ieder onderwerp is van toepassing op ons vakgebied en de onderwerpen die relateren aan de gezondheidszorg of het opvoeden van kinderen in de VS hadden wat ons betreft korter gemogen. Neemt niet weg dat het een zeer prettig en leerzaam boek is om te lezen.
We wisten natuurlijk al dat sociaal emotioneel intelligente leiders in combinatie met het flexibel kunnen inzetten van verschillende leiderschapsstijlen, tot 30% meer bedrijfsresultaat opleveren voor een organisatie. Met deze kennis in ons achterhoofd, kun je niet anders stellen dat ook dit boek van Goleman een ‘must read’ is. Er worden veel en goede verwijzingen gemaakt naar literatuurstudies. Het boek is erg goed vertaald en leest daardoor prettig.
Emotionele intelligentie is onlosmakelijk verbonden met leiderschap, persoonlijk leiderschap, persoonlijke ontwikkeling en succesvol zijn in het leven. Het sluit op alle fronten aan op de onderwerpen die wij uitdragen.
En aantal van onze uitgelichte kennisbank items.