How the mighty fall

Jim Collins onderzoekt de fasen van neergang die grote bedrijven vaak ervaren. Het boek biedt inzichten in hoe deze neergang te voorkomen is of teruggedraaid kan worden.

Boekrecensie
LiDRS

How the migthy fall…

…”and why some companies never give in!”

 

Jim Collins onderzoekt de fasen van neergang die grote bedrijven vaak ervaren. Het boek biedt inzichten in hoe deze neergang te voorkomen is of teruggedraaid kan worden. Hij beschrijft een patroon van 5 fasen die de onderzochte bedrijven doorlopen hebben en geeft adviezen hoe hiermee om te gaan:

  1. Hoogmoed geboren uit succes: Deze fase begint met een gevoel van onoverwinnelijkheid en overmoed door in het verleden behaalde successen. Leiders worden zelfgenoegzaam en erkennen de opkomende bedreigingen of uitdagingen niet. Hun arrogantie leidt tot slechte besluitvorming en een loskoppeling van de realiteit.
  2. Ongedisciplineerde streven naar meer: In deze fase jagen bedrijven groei na zonder een duidelijk begrip van hun kernwaarden en/ of competenties. Hun uitbreiding naar niet-gerelateerde markten of ondernemingen leidt tot verwatering van middelen en focus. De leiders raken geobsedeerd door omzet en marktaandeel ten koste van winstgevendheid en duurzaamheid van het bedrijf.
  3. Ontkenning van risico en gevaar: Wanneer de problemen beginnen te ontstaan, negeren de leiders vaak de waarschuwingssignalen of bagatelliseren ze deze. In plaats van de realiteit onder ogen te zien, rationaliseren ze slechte prestaties of geven ze externe factoren de schuld. Het verandervermogen en/of veranderbereidheid van de organisatie daalt en hierdoor slaagt zij er niet in zich aan te passen aan veranderende omstandigheden.
  4. Grijpen naar een redding(sboei): In deze vierde fase worden wanhopige maatregelen genomen om de dalende prestaties te keren. Veelal gaan de betreffende leiders korte termijn oplossingen nastreven of risicovol gedrag vertonen om hun verloren terrein terug te winnen. Deze inspanningen verergeren echter vaak de onderliggende problemen en versnellen het verval van het bedrijf.
  5. De ondergang: Wanneer alle pogingen om de neergang te keren falen, raakt het bedrijf in een staat van irrelevantie. Concurrenten kunnen in de deze fase het bedrijf inhalen, waardoor het overbodig wordt. Hierdoor wordt faillissement (of ontbinding) wordt onvermijdelijk tenzij er drastische actie wordt ondernomen.

In hebt boek benadrukt Collins het belang van het herkennen van de waarschuwingssignalen van neergang en het nemen van proactieve stappen om dit te voorkomen. Hij schrijft dat zelfs de meest succesvolle bedrijven niet immuun zijn voor het concept van falen en dat hoogmoed en zelfgenoegzaamheid vaak de oorzaken zijn van neergang.

Door een gedisciplineerde focus op kernwaarden te behouden, een cultuur van innovatie en aanpassingsvermogen te cultiveren en waakzaam te blijven voor opkomende bedreigingen, kunnen bedrijven de valkuilen van neergang vermijden en langdurig succes behouden. Hij benadrukt het belang van leiderschap, organisatiecultuur en strategische vooruitziendheid bij het opbouwen van veerkrachtige en blijvende bedrijven.

 

Wat vinden wij van dit boek?

Net als zijn voorgaande boeken, leest ook dit boek van Collins erg gemakkelijk. Hij ondersteunt zijn theorie door het gebruik van vele case studies waardoor zijn betoog helder is en blijft hangen. Voor de liefhebber, zijn achter in het boek (als appendices) nog een aantal voorbeelden tot in detail uitgewerkt.

Het boek dient als een waarschuwend verhaal voor bedrijven van alle groottes en industrieën, waarbij leiders worden herinnerd aan de gevaren van hoogmoed en zelfgenoegzaamheid. Door te leren van de fouten van gevallen bedrijven en een mindset van continue verbetering te omarmen, kunnen bedrijven de valkuilen van neergang vermijden en overleven in een steeds veranderende markt.

 

Hoe haakt het boek in op onze filosofie?

Het boek benadrukt het belang van (persoonlijk) leiderschap, situational awareness en visie bij het opbouwen en behouden van succesvolle, veerkrachtige bedrijven. Oftewel het belang van de human factor in bedrijven. Het gaat niet om de structuren zoals governance, procesflows en organogrammen.

Als LiDRS erkennen wij het belang van goede structuren als de basis voor een organisatie, maar de daadwerkelijke succesfactor ligt bij het gedrag van mensen in organisatie.  Om als leider bewust, gepast gedrag in te zetten onderkennen wij 6 Kritieke Leiderschapseigenschappen, opgebouwd uit vele bouwstenen, die een leider de mogelijkheid geven om te inspireren en anderen hun volledige potentieel te laten benutten. Daarmee wordt bijgedragen aan duurzaam resultaat.

 

Aanbeveling

De theorie van Collins is herkenbaar en zijn adviezen niet (te) complex. Als we dan toch nog een minpuntje moeten zoeken: het is alleen in het Engels verkrijgbaar.

Dit boek is een geschenk voor iedere ondernemer!

Bekijk ook

En aantal van onze uitgelichte kennisbank items.

This site is registered on wpml.org as a development site.