10 miljoen jaar leiderschap
Succesvolle leiders voorzien in oeroude basisbehoeften en weten dat leiderschapsstijlen slechts de vernislaag zijn over ons brein.
Binnen LiDRS doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat de ZZP-ers die we inhuren, ook daadwerkelijk als ZZP-er te werk gaan, zonder enige vorm van schijnzelfstandigheid. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
Vroeger was alles beter… Toch? Of misschien valt het mee en snappen we onvoldoende de achterliggende redenen voor de handhaving van de wet DBA en weten we niet precies hoe we onszelf hiervoor kunnen inrichten.
Binnen LiDRS houden we de wet- en regelgeving nauwlettend in de gaten en doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat de ZZP-ers die we inhuren, ook daadwerkelijk als ZZP-er te werk gaan, zonder enige vorm van schijnzelfstandigheid. Hoe? Dat lees je in dit artikel.
Tot 2016 kon iedere ZZP-er een VAR-verklaring aanvragen bij de belastingdienst. Dit vrijwaarde de ZZP-er voor loonheffingen en gaf andere aantrekkelijke voordelen zoals diverse aftrekposten als (startende) ondernemer. Vanaf 2016 is de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) hiervoor in de plaats gekomen met een modelovereenkomst voor het vastleggen van de relatie. Helaas heeft dit geleid tot een influx aan ZZP-ers waarmee er minder premies worden gestort in bijvoorbeeld sociale zekerheids- en pensioenpotjes. Mede hierom is besloten dat er vanaf 1 januari geen wijziging komt op de wet DBA, maar er wel handhaving gaat plaatsvinden op deze wet. En dat kan zomaar consequenties hebben voor de ZZP-ers die LiDRS inzet.
Een van de meest cruciale vragen bij de handhaving op de wet DBA is de vraag of iemand echt ondernemer is of dat er sprake is van een zogenaamde schijnzelfstandigheid. Schijnzelfstandigheid betekent kort gezegd dat iemand zich presenteert als zelfstandige terwijl er volgens het arbeidsrecht sprake is van een dienstverband. Door zulke contracten aan te bieden, verstoren opdrachtgevers het gelijke speelveld en gaat de opdrachtgever (ofwel de werkgever) zijn verplichtingen uit de weg naar de belastingdienst en de werkende toe.
De wet DBA draagt eraan bij dat de werkgever en de werknemer gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de afspraken over en de juiste kwalificatie van de arbeidsrelatie. (bron: belastingdienst).
Er gelden 3 kernelementen voor de ZZP-regels.
Al deze elementen moeten in onderling verband van de omstandigheden worden gezien. Het is dus niet zo dat je op alle richtlijnen een voldoende scoort en op 1 een zware onvoldoende, en je daarmee de ZZP-richtlijn ‘passeert’. In het algemeen gelden de volgende ZZP-regels zoals hieronder omschreven om te bepalen of je voldoet aan de zogenaamde ‘zelfstandigheid’.
Om eenvoudig en snel te kunnen toetsen of er geen sprake is van schijnzelfstandigheid, hebben we een 2-tal checklisten voor onze mensen samengesteld. De eerste checklist is om te bepalen of je voldoet aan alle criteria om gekenmerkt te worden als ondernemer. De tweede checklist is een LiDRS checklist om zeker te stellen dat we onze ZZP-ers ook daadwerkelijk binnen de kaders van de wet DBA aan het werk zetten. Beide checklisten worden getekend voorafgaand aan iedere opdracht. Dit geldt zowel voor opdrachten als interim manager of consultant en voor opdrachten als trainer binnen LiDRS Academy. Wil je meer weten over de wet DBA en de rol van LiDRS, kijk dan eens naar onderstaande download voor nog meer informatie. Ben je benieuwd naar onze checklisten? Neem dan contact op met LiDRS. Mocht je in aanmerking komen voor 1 van onze opdrachten, dan zijn deze checklisten een standaard onderdeel van het proces.
En aantal van onze uitgelichte kennisbank items.